Hurra! Jeg er så mye bedre :D

I går skrev jeg om at jeg har ME, les den blogposten her. Det har vært en eventyrlig fin respons på den posten og jeg vil gjerne si takk til alle som har delt, kommentert og likt. Og spesiell takk til alle som har delt sine egne historier. Responsen var som å få en megaklem og gjorde godt!

I dag har jeg lyst til å fortelle hva som har gjort at jeg har langt færre symptomer og kan gjøre mye mer :) 

For ja, jeg er bedre! Høsten 2019 var jeg superfornøyd med at jeg endelig kunne gå 300 meter uten at det påvirket resten av dagen negativt, nå kan jeg gå åtte km! (Og mye mer, blant annet har jeg altså begynt å gå på ski!)

Hvordan? Jo ved å bruke tjenesten Overskudd!

Hihi, litt sånn som den humla der føler jeg meg nå, høytflyvende!

Kunsten å finne balansen med hvile og aktivitet

Mye helse er avhengig av at man passer på kroppen slik at den får dekket behov og ikke har større utfordringer enn den takler. Med ME er dette enda viktigere for andre fordi ME-kropper blir ekstremt lett overbelastet, og får ME-kroppen en litt for stor belastning så kan det gjøre deg sykere i lange perioder etterpå. (Denne reaksjonen kalles PEM). 

Utfordringen er at det er nesten umulig å gjette hva som er passe belastning!

Min løsning: Overskudd!

For meg ble løsningen Overskudds sensor som gir fakta om min kropp. I tillegg til det så fulgte jeg deres program Overskudd Nå hvor jeg jobbet tett med en trener som hjalp meg å forstå utfordringer og løsninger, delte kunnskap, og ledet meg gjennom en trygg endringsprosess.
– Les om Overskudd her.

Jeg fikk endelig hjelp til å forstå kroppen og gi den det den trengte:

  • Jeg har hatt nok hvile
  • Jeg har gjort passende med aktivitet
  • Jeg har ikke gjort for mye
  • Jeg har kommet i oppadgående spiral
Oppadgående spiral fører bla til at turlengder kan økes fra 300 meter pr tur, til åtte km!


Aktivitetstilpasning
Overskudd hjalp meg altså med aktivitetstilpasning (kalles også aktivitetsavpasning). Unngåelse av både PEM og nesten-PEM har ført til færre symptomer og mer overskudd, ved å unngå å bli sliten så unngår jeg den konstante nedbrytingen av kroppen. 

Dette med å ha fokus på aktivitetstilpasning er forresten nøkkelløsningen i en stor undersøkelse gjort av ME foreningen hvor pasienter har oppgitt hva som har vært bra for deres helse.

Oppadgående spiral ved trygg og målrettet opptrening:

Men jeg har ikke bare gjort aktivitetstilpasning. For meg ble det kapasitet til et skritt videre, jeg fikk etter hvert nok overskudd til at jeg kunne begynne med en forsiktig opptrening! Og da har jeg trent både på det fysiske og det mentale. Med et vel gjennomtenkt og dynamisk treningsopplegg har jeg sammen med treneren gradvis gjort kroppen sterkere/ mer robust. Og jo mer robust jeg blir, jo mer skal til før jeg blir sliten, og jo mer kan jeg gjøre, og jeg kommer i en god spiral som har gitt fantastisk resultat.

Om dagsform:
Det er så fristende å legge en plan for hva jeg skal orke og så på dagen tvinge den gjennom. Jeg orket jo det besøket forrige uke, da må jeg jo orke det nå? 

Men kroppen er ikke den samme alle dager. Dagsformen varierer, og om jeg ikke tar hensyn til det så vil jeg gå på en smell. Overskudd hjelper meg å forstå dagsformen. Den viser meg hvilke belastninger jeg utsetter meg for, hvorvidt jeg greier å finne hvile, og hvordan kroppen responderer på aktivitet, og dette hjelper meg å beslutte om planlagt aktivitet kan gjennomføres. Sånn at jeg aldri går over.

Første gang jeg kunne gå til endes på Frognerparken, hehe, SÅ fornøyd!

Veldig Viktig:

Opplegget jeg har fulgt fra Overskudd er det motsatte av Lightning Prosess og GET. Overskudd baserer seg på å lytte til og respektere kroppen din, og jobbe målrettet og trygt og aldri overanstrenge. Med Overskudd kan du forholde deg faktabasert til din kropp og dens behov, ikke gjette basert på hva som passer for et gjennomsnitt. 

Men kan noe så enkelt virke da?

Ja, nå var jo ikke dette enkelt da. En ting er jo at jeg fikk data på kroppen og helt uvurderlig profesjonell hjelp til å finne veien fremover, men det hadde ikke gjort en døyt forskjell om jeg ikke selv hadde greid å prioritere å gjøre jobben. Hvilket blant annet innebar at jeg for en periode valgte å droppe bloggingen og mye annet. For meg har det også vært vesentlig at jeg hadde endel troll gjemt under tepper som måtte frem i lyset, de var energityver og saboterte fremgang, og det har ikke vært enkelt å ta oppgjør med dem.

Men altså, alt du har gjort er aktivitetstilpasning?

Ja og nei. Det jeg driver med er aktivitetstilpasning i ekstremversjon. Det er så mye mer dyptgående enn det vanligvis gjøres, (og som jeg selv gjorde i mange år), fordi jeg har verktøy til å finjustere både aktivitet og hvile, og har kunnet jobbe målrettet mot små og store mål.

På tur! Og ja, hvile er en sentral og positiv del av alt jeg gjør, og med planlegging intet hinder :)

Er jeg frisk nå?
Nei. Jeg er ikke frisk fra ME. Jeg må fortsatt hvile mye og dosere aktivitet, og det kognitive er fortsatt langt fra normalt. Jeg har gått noen runder med meg selv om hvordan snakke om at jeg nå orker å gjøre så latterlig mye mer og har så mange færre plager fra ME. Jeg er jo ikke kurert, men jeg har funnet en måte å leve med ME slik at jeg har kunnet bygge opp igjen mye av helsen, og mer er i vente. Jeg ser at jeg reduserer mer og mer på hvor mye ME-en påvirker meg, og jeg kommer til å fortsette å prioritere å bygge egen helse, og å bruke Overskudd som et verktøy i det. Så jeg synes det er helt riktig å si at jeg er mye bedre, men noen kur er ikke dette og jeg må fortsette å ta hensyn for å ikke bli verre igjen.

Nysgjerrig på Overskudd?
Opplegget er todelt. Man starter med Overskudd Utredning som kartlegger potensialet, og så går man eventuelt videre til Overskudd Nå, hvor man jobber tett med en trener som hjelper utøver å realisere potensialet. Og ja, det brukes begrep fra toppidretten, men de jobber mest med vanlige folk.

Før var det krise når heisen sto. Nå forseres de fem etasjene uten problem og sekk muliggjør bæring av matvarene :) Og ja, «filleting», men jeg orker igjen å høre på musikk!

Jeg var heldig! 

Jeg er så utrolig heldig at jeg har kunnet bli bedre. Hurra!
Jeg tror Overskudd kan hjelpe mange, både med og uten ME, men jeg har ingen illusjoner om at alle med ME vil få samme suksess som meg. Men jeg må jo si at for egen del hadde jeg vært glad for en brøkdel av det jeg har fått til, det var det jeg håpet på, alt dette andre føles jo som å ha vunnet i Lotto :)

Lurer du på noe?
Still meg gjerne spørsmål eller del egen erfaring! Bruk gjerne kommentarfeltet her eller på Facebookposten så kan flere ha glede av kommentaren din, eller send meg en direktemelding på Moseplassen-FB om du foretrekker en privat samtale. Og ja, jeg gleder meg til å fortelle dere mer om hva jeg orker nå som jeg ikke orket før, men det får vente litt, nå er vel bloggposten lang nok :)

Om Overskudd og meg
Jeg er kunde av Overskudd og har ingen økonomiske fordeler av å skrive om firmaet, jeg gjør det utelukkende fordi jeg er fornøyd og vil dele min erfaring med dere. Jeg har gjennom prosessen blitt god venn med gründeren av Overskudd, som var min trener.  

Anne Holter-Hovind
Hei og velkommen til Moseplassen! Her deler jeg, Anne Holter-Hovind, hagetips, inspirasjon og ikke minst hageglede. Bli med meg ut i hager og balkonger, og fyll hverdagen med sprudlende opplevelser :) Følg meg gjerne på Instagram, Facebook og gjennom nyhetsbrev for jevne hagedrypp.

29 KOMMENTARER

  1. Så bra! Gratulerer :-)
    Tror du en ME-syk som stort sett er inne hele tiden kan ha nytte av programmet? Eller må man ha «litt å gå på» fra før av?
    Ellers så synes jeg prisen for Overskudd Nå var ganske drøy (29 000 – 50 000 kr). Hva «får man» for det?

    • Hei Anne-Cath
      Du spør godt om hvem som har nytte av programmet, det er ikke lett for meg å svare på for vi har jo alle så ulike plager og muligheter. Men jeg har tenkt endel på det i forhold til meg selv, og om jeg ville anbefalt meg selv å kjøre Overskudd når jeg var på det sykeste. Og ja, jeg ville det. Men jeg veit virkelig ikke hvorvidt jeg ville greid å skape stor endring da.

      Jeg tenker det er to ting som avgjør om man hopper i det. En ting er at man må føle det er riktig, at man vil. For programmet krever dedikasjon. En annen ting er at man kan ta seg råd til det, for ja det koster endel. For meg vil dette føre til økt arbeidsevne og dermed lønne seg helt direkte. For en som er mye sykere blir det kanskje «bare» økt livskvalitet.

      (Hva gjelder å kunne ta seg råd: Jeg veit Overskudd jobber med en ekstern finansieringsmodell hvor brukere kan få finansiert deler av programmet og så betale tilbake i ettertid når/om de får opp arbeidsevnen og får økonomi, usikker på hvorvidt den er på plass, det er noe interesserte må ta direkte med Overskudd)

      Og ja, jeg svelget to ganger første gangen jeg hørte prisen, 29 tusen! Men det er forståelig når jeg ser hvor tett og intensivt de jobber. Ser på data, lytter til meg, kommer med innspill og jobber sammen med meg, ikke ut fra noe statdardopplegg. Der hvor psykologen kun var tilgjengelig når vi hadde time så var treneren tilgjengelig helt løpende. Når jeg ble redd for at jeg var i ferd med å overdrive så kunne jeg sende SOS og få hjelp til å gjøre gode valg direkte. For eksempel.

      Men her synes jeg også at Overskudd skal få svare selv, bruk kontaktskjema så får du mer allmengyldige svar, jeg svarer jo ut fra egen erfaring

    • forresten, jeg stusset på prisrangen din og spurte Overskudd om de hadde gjort noen endringer siden jeg betalte for mitt program, og det viser seg at det hadde de ikke, men at prisen var skrevet på en måte hvor man kunne lese det feil. Det sto at Overskudd Nå kostet 290000 – 5000 kr, og med det mente de 29 tusen minus 5 tusen (fordi du først har 5 tusen i utredning). Nå står det i stedet 24.000 :)

      Overskudd utredning koster altså 5.000, og så er Overskudd Nå 24.000 (men du må ha utredning først, så totalkostnaden er 29.000).

  2. Hei igjen,
    Etter å ha funnet denne siden, https://overskudd.com/contact?fbclid=IwAR0H6FD3acRnOesyfP-_kin-b9V1qGFq0-I2iUYvdFTKhYvXUgWT4Z-hKVE, har jeg et par spørsmål til ;-)

    Det står at du jobber med «technology» for Overskudd, kan du fortelle litt om det? Kan jo være greit å klargjøre de bindingene du har til firmaet.

    I beskrivelsen av deg i lenken over står det at du har brukt analysene siden 2016, mens du i bloggen sier at du først oppdaget metoden høsten 2019. Hva er riktig?

    Jeg forsøker ikke å «ta deg», altså! Det er bare det at jeg etter mange år og utallige forsøk på mye rart, er blitt litt skeptisk og forsiktig. Jeg forsøker også å tenke litt på hvem dette kan passe for. Du skrev i gårsdagens blogg at du har blitt gradvis bedre mellom 2009 og 2019. Kan det jo hende at dette passer best for dem som allerede er i bedring og som kanskje har litt å gå på? Som er «moden» for opptrening, hvis du forstår hva jeg mener :-)

    • Tusen takk for at du så dette og tok det opp med meg. For både årstall og at jeg står der i det hele tatt er bare feil.

      For at bloggen ikke skulle bli uleselig lang så har jeg ikke skrevet hele historien, her skal du få langversjonen så er alt transparent og fint :)

      Gründeren av Overskudd (Jarle Holt) er nabo til en eiendom min mor eide (som jeg nå eier) og vi hadde møttes en gang jeg var på befaring med mor og det var slik jeg ble kjent med Overskudd.

      Jeg satt på meg måleren for første gang julen 2017, og brukte måleren av og på gjennom 2018 og til høsten 2019. Det ga meg data, men jeg greide ikke skape betydningsfulle endringer. Men så høsten 2019 skapte Overskudd et nytt opplegg de kaller Overskudd Nå hvor de jobber tett med brukerene slik at vi kan forstå hva vi kan gjøre av endringer. Jeg kjøpte ett slikt kurs og det ga enorme resultat for meg. Jeg har nå hatt to slike prosesser, den første senhøstes 2019, og så igjen sommer 2020. Utenom prosessene har jeg målt sammenhengende.
      * Og jeg anbefaler alle å gå for Overskudd Nå (med utredning først), ikke bare å få data. Man trenger hjelpen til å se løsningene rett og slett. Og det er derfor jeg sier jeg «fant det som funket» i 2019.

      Jeg har aldri vært ansatt hos Overskudd, men jeg har stilt opp som medpasient. Så jeg har vært med på en par samlinger og hatt en til en kontakt med noen andre Overskudd-brukere for å dele min erfaring. At jeg har havnet på supportlisten til Overskudd blir bare feil, glad du så det så de kan få ryddet opp.

      Og så vil jeg gjerne få presisere igjen att jeg altså regner gründeren som en god venn. Vi var bare bekjente når jeg begynte å måle, men så ble vi godt kjent gjennom Overskudd nå prosessen. Jeg kan med sikkerhet derfor si at folka bak Overskudd er hel ved, de vil oss godt.

      Så stiller du et godt spørsmål om hvem dette passer for, om det er best for de som allerede er i bedring. Jeg har ikke svar på det, men kan _synse ut fra personlige betraktninger:_
      Jeg tror for så vidt alle vil kunne ha glede av hjelpen Overskudd kan gi, men det vil absolutt bli mulig å skape størst forskjell om du har litt kapasitet å jobbe med. Det går litt på hvor hardt rammet du er/hva du orker pr nå, og litt på hvorvidt du har mulighet til å omprioritere. For mange med ME er det slik at de gjør mer enn de burde, og en vil aldri kunne skape overskudd om en ikke greier å skru aktivitetsnivået langt nok ned til å komme under tålegrensen.
      Men dette med hvem Overskudd Nå kan passe for veit jeg de tenker på på Overskudd, så jeg ville ha kontaktet de og snakket med de direkte!

      For min del har jeg kjørt to prosesser, den første gjorde det mulig å komme i gang med aktivitet som så graaaaaaadvis endret både fysisk og kognitiv kapasitet. Jeg brukte *mange* måneder på å betydningsfullt øke antall skritt jeg kunne gå pr tur, men sakte bygget jeg meg opp. Og sakte bygget jeg da også opp mer og mer kapasitet. Sommeren 2020 var jeg klar for mer utfordringer og kjørte en prosess til. På første prosessen handlet det mye om det fysiske, på andre prosessen jobbet jeg mer med det mentale (men også å utvikle den fysiske treningen).

  3. Hei, så fint at du fant det riktige for deg!

    Kan du si noe mer om måler/apparatet du går med? På nettsidene er det nevnt leie første uke, men du skriver på FB at du går med det fortsatt? Koster det noe å leie/kjøpe, eller er det inkludert i de 29K? Hva måler det? Er det basert på puls og bevegelse?

    • Hei :) Måleren og datatanalyse er inkludert i Overskudd Utredning og Overskudd Nå. Og så kan man videreføre bruken med å kjøpe et abonnement etterpå.

      Overskuddsmåleren sitter på kroppen med elektroder, (to stk på overkroppen), og bæres hele døgnet. Dette gir en meget presis måling. Sensoren måler ulike ting, men det viktigste er puls, HRV og bevegelse. Dataen settes så sammen i en analyse og kan så vise hvorvidt det parasympatiske eller sympatiske nervesystemet er aktivisert, og i hvor stor grad. Dette kan jeg så se realtime, eller i oversikter i ettertid.

      Håper det var oppklarende :)

  4. Så fantastisk gledelig å høre!! Ønsker deg fortsatt god fremgang og en riktig fin sommer!

    • tusen takk Tone :D
      Gleder meg til vår og sommer nå, ønsker deg også en god vår!

    • Hei Randi, det er så stas med deg og andre som har vært med siden starten! Tenk det 13 år følge! Klemklem Anne :)

  5. I dag fikk jeg en anbefaling om å lese bloggen din av en annen blogger, Natheless, så derfor er jeg innom her for andre dag på rad. :D Jeg har også ME og mye av bloggen min handler om MEning i livet.

    Nå skal jeg lese flere av innleggene dine.

    Ha en fin dag! :-)

    • Hei Kari, så glad for at du likte det du leste! Nå skal jeg over og titte på bloggen din :)

  6. Hei hvordan synes du Overskudd måler og viser overbelastning ved samtaler, tv-titting, lesing, høre på musikk og lignende? Og er dette noe som syke barn kan ha nytte av? Da tenker jeg på barn syke av ME.

    • Hei, jeg kan bare svare på hvordan dette har fungert for meg, jeg tørr ikke gjette på hvorvidt andre kan lese det samme av sine data. Men ja, jeg kan se forskjell på hva slags type tv program jeg ser, og har derfor sluttet med flere av favoritt-seriene mine… fordi de slettes ikke var avslappende. (jeg kan jo ikke se av data hvilket program jeg så på, men noen program aktiverer meg, andre kobler jeg ut til og det kan jeg se). Jeg hører ikke på musikk for å slappe av, det funker ikke for meg, men jeg bruker musikk for å skape flyt i aktive aktiviteter, som når jeg rydder eller løper og av og til når jeg shopper. Men da må jeg ha rolig musikk, om jeg har på dansemusikken skjer det motsatte. Så ja, jeg kan det der også.

      Men dette krever endel utforsking altså, for om du plutselig reagerer sterkt på et tv program så kan det jo like gjerne komme av at du drakk kaffe, eller at du krangla med noen like før, eller sov lite, eller bare har en dårlig dag. Så jeg prøver alltid ut en teori over flere dager/settinger for å bli sikker på at jeg ser det jeg tror jeg ser.

  7. Et spørsmål til i samme tema: når den sier at man er restituert og klar for litt aktivitet, gjenspeiler det da kognitiv funksjon slik at restituert feks betyr: du er klar til å ha en samtale eller lese? Og da vil man greie å konsentrere seg? Dette må jo også være midt i blinken for long-covid tenker jeg…

    • Oi, det var et veldig godt spørsmål. Ja, jeg kan til en viss grad se av data om hodet mitt er samarbeidsvillig, til en viss grad. Men nå er hodet mitt for slitent til å svare skikkelig. Må få tygge litt på den.

    • Hei Hanna, det er bare hyggelig at du og andre deler svarene mine (så lenge det gjøres i kontekst slik at feks hele svaret kommer med, ikke bare en bit slik at jeg kan leses anderledes enn jeg mener). Jeg ønsker å dele av mine erfaringer på så åpen og ryddig måte som mulig.

  8. Utrolig fint og inspirerende å lese at du har hatt effekt av dette! Du skriver lengre opp at måleren og datatanalyse er inkludert i Overskudd Utredning og Overskudd Nå. Og at man etter dette må kjøpe et abonnement for å kunne videreføre bruken med måler og data. Forstår det da som at man aldri får kjøpt måleren og data til «odel og eie»? Hva er isåfall prisen på dette abonnementet?

    Lurer også på hvor krevende Overskudd Nå er for ME-syke? Tar det mye krefter og tid med oppfølgingen og den stadige evalueringen i løpet av disse 2 månedene?

    Veldig glad for at du deler din historie og dine erfaringer om dette.

    • Hei Caroline :)
      Måler og dataanalysen kan ikke kjøpes for odel og eie, det er utelukkende abonementsbasert, angående hva abonementt koster så er det et spørsmål du må ta med Overskudd, de har ulike løsninger.

      Så er spørsmålet ditt om hvor krevende det er vanskelig for meg å svare godt på, jeg kan bare si hvordan dette har vært og er for meg, andre kan oppleve det anderledes hva som er krevende.Og andre kan ha helt andre oppgaver og oppfølgingsformer enn hva jeg har hatt. Det viktige med Overskudd er å forstå at det legges opp individuelt, og at det er et sentralt mål å ikke sløse vekk av den lille kreftene man har.

      Jeg synes selv at eksempler er ganske nyttig for å forstå, så her har du noen bilder på hvordan dette *kan* foregå:
      – registrering, jeg noterer i appen når jeg gjør noe jeg tror kan være interessant. Feks «la meg for en hvil», eller «xx ringte og kranglet» eller «ryddet, rolig med lydbok» osv. Poenget er at du og trener skal kunne se på data i ettertid og ha mulighet til å hvite hvorfor du feks plutselig hadde en nydelig periode med avslappet data, eller kunne sammenligne samme aktivitet gjort i ulike variasjoner (som å gå tur med og uten lydbok på øret for å se hvordan lage turen minst mulig anstrengende). Du kan eventuelt notere underveis i løpet av dagen i en blokk, eller feks ved å ta bilder av aktivitet, og så en gang om dagen sette deg ned og notere inn i systemet. Dette gjør man som man selv føler blir enkelt og stressfritt. Folk er forskjellige!

      – oppfølgingen tar dere på den måten som er mest hensiktsmessig for din progresjon

      – Å jobbe med å hjelpe kroppen ha det bedre. Ja. Det krever litt. Jeg valgte å skru ned på blogging, sosialisering, hagearbeide og mye annet for å komme i balanse, og så forsiktig legge til aktivitet. Det krever dedikasjon, men det krever aldri mer energi enn du har. Jo mer du greier å prioritere prosessen, jo mer sannsynlig er det at du kan få noe ut av den. Ulike har ulike ting å jobbe med, for min del ble det både å jobbe med å trygt øke aktivitetsnivået, og å samtidig jobbe med å roe ned hodet. Det siste kunne gjøres fra sofa og koster derfor mindre fysisk, men krever også energi, dedikasjon og innsats, og ikke minst vilje og evne til å si nei til ting som ikke hjelper meg å dra i rett retning.

LEGG IGJEN ET SVAR

Vennligst skriv inn din kommentar!
Vennligst skriv inn navnet ditt her